Prva jutarnja kava uz izvlačenje jedrilica i boja je bio prvi dio službenog dijela programa Prvenstva Hrvatske u dvobojskom jedrenju, međunarodno ponatom kao match raceu.
Par tjedana prije ovog vikenda u kombinaciji su bila i neka druga imena na startnom popisu, ali zbog iznendanih obaveza neki su morali odustati. Srećom po ovo prvenstvo došlo je do otkaza ORC prvenstva Splita i jedna od posada ipak je htjela jedriti ovaj vikend pa su se u vrlo kratkom roku okupila četvroka zainteresiranih i prijavila se u Šibeniku.
U uvodu je spomenuta vremenska situacija kao ključan element u odvijanju natjecanja. Naime DHMZ je za subotu i nedjelju najavljivao jako i vrlo jako jugo. Već u subotu ujutro se moglo vidjeti da će se prognoza ispuniti. Flota je pozvana na more oko 10 sati, a tada je vjetra bilo već između 15 i 20 čvorova iz 130°. Ubrzo je počela i najavljena lagana kiša.
Po pravilima dvobojskog jedrenja startna lista je napravljena po trenutnoj poziciji jedriličara na službenoj ISAF-ovoj match race rang ljestvici. Od prijavljenih kormilara četvorica su na ranijim regatama osvojili određene bodove i u trenutku održavanja regate oni su zauzimali slijedeća mjesta: Bojan Rajar 59., Hrvoje Petrović 223., Tonko Rameša 302. i Teo Piasevoli 425.
Preostala trojica, Pavle Kostov, Ante Kovačević i Ivan Zelenović, su prvi put nastupili na službenoj match race regati u statusu kormilara pa su na ljestvici posloženi abecednim redom po prezimenima.
Parovi prvog flighta su određeni tako što su spojeni prvi na popisu s posljednjim, te drugi s predposljednjim. Ova četvorka je ždrijebom izvlačila na kojim jedrilicama će jedriti taj flight, odnosno hoće li biti plavi ili žuti, tj. s koje strane startne linije ulaze u predstartnu proceduru.
Ostali parovi se zatim kombiniraju na način da svatko odjedri po jednu regatu sa svakim protivnikom. U konačnici to je značilo da se taj dio svatko protiv svakoga, odnosno “round robin” jedri u deset flighteva sa po dva matcha, dok je u jedanaestom flightu bio predviđen samo jedan match.
Inače, broj matcheva po jednom flightu je određen brojem jedrilica koje su na raspolaganju. Kako su u Wave Sailing Centeru 4 jedrilice Platu 25 tako je moguće da jedre samo po dva para u isto vrijeme. Također je o broju jedrilica ovisan i maksimalni “grade” regate, odnosno njena kategorija.
Osim što ima zahtjevan ritam za natjecatelje, velik broj intenzivnih jedrenja u jednom danu, regate ovog tipa su zahtjevne i za organizatore. Osim što moraju osigurati dovoljan broj monotip jedrilica s dovoljnom količinom rezervne opreme i jedara, moraju osigurati i veći broj sudaca nego klasične regate. Suđenje je direktno. To znači da za svakim parom ide i jedan gumenjak s dva presuditelja koji odmah na regatnom polju dosuđuju kazne, odnosno presuđuju kad jedna posada podigne protest na suparnike. Naravno, na brodu Regatnog odbora je druga skupina sudaca koji su zaduženi za predstartne procedure koje najčešće ne dozvoljavaju greške u ritmu kako raste broj parova u pojedinom flightu.
Pravila nalažu da kad krene predstartna procedura prvog matcha u flightu idući par čeka u pripremi i njihova predstartna procedura počinje sa signalom starta prethdnog para. Greške se ne smiju događati prvenstveno zbog vrlo zgusnutog rasporeda i velikog broja jedrenja koja se moraju odjedriti u svakom danu.
Što se tiče pravila ona su specifična u pojedinim segmentima i imaju određene dodatke koji se odnose samo na dvobojsko jedrenje. Često se mijenjaju i unaprijeđuju što tjera kormila na redovito praćenje obavijesti iz ISAF-a, ali u tom segmentu i organizatori regata djeluju edukacijski pa se obično večer prije početka regate organiziraju seminari koje drži netko od sudaca. U slučaju više diskutabilnih situacija koje se dese pojedinog dana na regatnom polju znaju se organizirati i “debrifinzi” na kojima se analizira što se desilo, odluke presuditelja itd.
No, vratimo se regati u Šibeniku. Zbog umjerenog vjetra na pčetku natjecanja jedrilo se s punim jedrima i spinakerima. Premda su se već od početka javljali pojedini refuli koji su dovodili u pitanje donošenje odluke koja će smanjiti površinu jedrilja ta odluka je dnesena tek kasnije kad je vjetar pojačao preko 25 čvorova.
Prvi match, Rajar – Zelenčić, donio je dosta aktivnosti u predstartnoj procedurina na kraju koje je Zelenović ostvario blagu prednost koju nije ispuštao do kraja. Petnaestak sekundi prednosti na svakoj oznaci Zelenčić je skoro prokockao na kraju kad je Rajarova posada razliku u cilju smanjila na samo jednu sekundu. Prvi bod “rookie-u” pred prvim nositeljem regate je najavila bodovno vrlo zanimljiv nastavak dana.
U drugom paru su bile posade Hrvoja Petrovića i Ante Kovačević. Petrović je rutinirano parirao na svaki pokušaj Kovačevića da se odvoji i zauzme što bolji položaj na startnoj liniji. Posljednji pokušaj kojim je Kovačević pokušao pobjeći Petroviću je bilo prebacivanje na lijeve uzde odmah nakon presijecanja startne linije, ali Sparta Sailing Team ne želi ništa prepustiti slučaju i nastavlja s pokrivanjem. U nastavku matcha i konstano povećavaju udaljenst među jedrilicama i u cilj ulaze s dvadesetak sekundi prednosti.
Prvi dvoboj druge serije i susret klupskih kolega Zelenčića i Kostova. Ozbiljni predstartni manevri s mnogo “sitnog veza” i bijeg iskusnog olimpijca Kostova na liniju pred sam startni signal donio mu je vrlo bitnu prednost. Green tea tim je pratio suparnike u stopu s minimalnom razlikom, ali jedno letanje više u drugoj orci je dalo nenadoknadivu prednost vodećima iz Katabuch tima i njima prvi bod.
U drugom matchu su se susreli jedina Splitska ekipa, predvođena Kovačevićem i jedina Šibenska ekipa predvođena Piasevolijem. Od samog početka Kovačević dominira predstartnim nadmudrivanjem i osvaja poziciju bliže brodu RO-a što mu je u ovom matchu dalo mogućnost da može parirati Teovoj posadi. Vrlo dobar početak ubrzo bude prokockan na isti način kao što je napravio i prethodni par s jednim letanjem više nego je bio potrebno. Razliku ostvarenu na prvoj privjetrinskoj oznaci ekipa Wave Sailing Team-a održava do kraja i pobjednički ulazi u cilj.
3. flight, 1. match. Kostov i Rameša. Rameša agresivno ulazi u proceduru s namjerom da protivnika stalno drži dalje od linije starta i to mu uspješno polazi za rukom. U dvadesetak sekundi pred start oboje rade brzi okret pred linijom i ne gubeći značajno na brzini ulaze u regatno pojle. Oštri dvoboj se nastavlja. Oboje su sličnih brzina i kuteva jedrenja, pa Kostov pokušava s odvajanjem i odlaskom na lijeve uzde, Tonko ubrzo parira, Pavle se vraća na desne i tjera Tonka na novo letanje, ponovni odlazak desno, kratka dionica i u trenucima ulaska u novi manevar letanja “man over board”… Posada iz Zadra mora se zaustaviti i pričekati da do njih dopliva član posade, a za to vrijeme Murterin više nemaju mnogo posla. Nastavljaju neopterećeno jedrenjem niz vjetar, ali Kostov ih pokušava dočekati i penalizirati ih pa da tako pokuša nadoknaditi razliku. Međutim Rameša ništa ne prepušta slučaju pa Kostov dobiva penal za koji se odmah skupljuje i defnitivno gubi bod.
U drugom matchu Piasevoli i Petrović pokazali su zanimljivo sinkronizirano jedrenje u predstartnoj proceduri. Bolju poziciju na startu osvaja posada kluba iz Čavla te bržim jedrenjem i boljim kutem konstantno gradi razliku u prve dvije etape. Nakon okreta krmene oznake posada domaćina ima problema sa skupljanjem spinakera što ih odnosi od bove i stavlja u još lošiji položaj te im ne ostavlja prostora i mogućnosti za nadoknađivanje prednosti Petrovićeva tima.
Rameša i Rajar su imali također još jednu zanimljivu predstartni dvoboj u kojem je Rameša uspio pred startnom linijom ubaciti se pred Rajarevu jedrilicu i startati s dužinom i pol prednosti. Kasnije tijekom jedrenja Slovenska ekipa pokušava s većim brojem letanja natjerati Murterine da pogriješe, ali su oni na kraju na privjetrinskoj oznaci morali napraviti dva manevra više jer su pali ispod lay line-a. U nastavku matcha dosta su sporije jedrili i protivnici do pobjede dolaze s jednom od najvećih razlika na Prvenstvu.
Uskokov “zeleni” tim je u predstartu izgledao dominiran od strane Sparta ST-a. Ali u bijeg u pravom trenutku omogućuje im dolazak na startnu liniju kao prvi. Ipak to nije bilo napravljeno na baš najbolji način jer su startali neposredno uz pin i Petrović se ponovno našao u poziciji da ih može pokrivati. Zadrani rade još jednu grešku padom ispod lay line-a i tu su izgubili mogućnost ozbiljnog ugrožavanja protivnika. Dobrom vožnjom u drugoj krmi malo smanjuju razliku, ali ipak nedovoljno.
U devetom plovu su jedrili Rajar i Kovačević. Stalno uspješno bježanje Antine posade je obilježilo prestart, ali to nisu kapitalizirali hvatanjem blje pozicije na startu. Startali su istovremeno i imali najzanimljiviju prvu dionicu regte. Tri bliska susreta do okreta privjetrinske oznake! Super jedrenje, ali sve se to odvijalo u vrijeme kad je vjetar počeo značajno jačati i na brodu RO se intenzivno raspravljalo da li da se zada obavezno skraćivanje jedra i zabranja dizanja spinakera. Rajarov tim je nastradao u jednom od ovih jakih refula za vrijeme prve krme. Izgubili su previše vremena na izvlačenje iz te situacije i Spličani dolaze do svog prvog boda.
U drugom matchu jedrili su Piasevoli i Zenčić. Dosta odbro čuvanje linije je radila Zelenčićeva posada. Međutim iskusni Piasevoli je iskoristio trenutak nepažnje i bježi prema liniji. Zelenčić ga prati, ali su oboje prebrzi i rade jedini prijestup regate. Piasevoli se odmah vraća na liniju i iskupljuje se, a Zadrani to rade s prevelikim zakašnjenjem. Nastavlja se jedrenje dalje, na krmi se zbog prevelikog vjetra ne dižu spinakeri. Pred samom oznakom krme Zadrani gube kormilara i jednog člana posade u moru te gube sve šanse u ovom dvoboju.
Nakon završetka 5. flighta RO donosi odluku o obavezi skraćenja glavnog jedra i zabrane spinakera. Dok su se obavile zamjene psoada i pripremile sve jedrilice izgubilo se oko pola sata do nastavka jedrenja.
Prvi su sa skraćenim jedrima zajedrili Kovačević i Rameša. Rameša ništa ne prepušta slučaju i stalno pritiska Spličane i udaljava ih od startne linije. Murter ST starta prvi i značajno boljim kontroliranjem jedrilice po vjetru koji je sad bio konstatno oko 30 čvorova dominantno pobjeđuje. Istina, napravili su dva loša prilaska oznaci orce, ali napravljena razlika je bila dovoljna da se previše ne opterećuju s tim propustima.
Jedan od najatrktivnijih metcheva je bio onaj izmemeđu Piasevolija i Kostova. Nekoliko “cyrclinga” u predstartu i zatim konstantno jedrenje bok uz bok uz stalno izmjenjivanje u vodstvu sve do druge orce. Tada Kostov radi grešku i dobiva penal. Dok su se Zadrani iskupili Šibenčani dolaze do privjetrinske oznake i nesmetano odlaze prema cilju. Stvarno majstorsko poznavanje jedrilica, vožnja i uigranost ove dvije posade su omogućili ovako atraktivno jedrenje po 30+ čvorova juga!
Rameša i Petrović su bili prvi par 7. kruga. Po ISAF-ovoj rang ljestvici dva naša najbolja predstavnika na PH. Malo manje atraktivna prestartna akcija, ali nadoknadili su to napetim pariranjem na desnoj strani regatnog polja. U drugom dijelu orce Rameša odlazi lijevo, a Petrović na desnoj strani. Ramešin izbor se pokazao boljim jer je prvi okrenuo oznaku i razliku je smao održavao do cilja.
Rajar i Kostov nisu pružili mnogo situacija za analizu u predstartu i obojica su kao prethdnici u ovom flightu izabrali desnu stranu. Također je tu bilo klasičnog pariranja od strane Kostova koji je bio vodeći, a najveću razlika je ostvarena kad je Rajar jedrio s dosta lošijim kutom u završnoj fazi prve orce. Do kraja se razlika samo povećavala da bi se u cilju popela na oko 40 sekundi.
Prije nastavka natjecanja uslijedila je jš jedna pauza od oko pola sata. Jugo se raspuhalo i preko 35 čvorova. Srećom to je kratko trajalo i nakon prolaska tog kritičnog razdoblja nastavilo se dalje s jedrenjima.
Match s najviše manevara je bio između Kostova i Petrovića. U predstartu su najviše od sviju se udaljili od startne linije, ali nakon to su je zajedno presjekli krenuo je pravi match race. Kratka i brza letanja, tijekom cijelog plova i na kraju bova od orce kojoj je popustilo sidro i spustila se malo niz vjetar…
U drugom matchu 8. flighta Rajar i Piasevoli. Pomalo nezanimljiv match u kojem je ponovno presudio izbor lošije strane. Rajar je nakon starta otišao desno, a Piasevoli lijevo. Lijevo je ponovno bilo bolje, pogotovo što se odnosilo na kut jedrenja.
Posljednji flight subote otvorili su Kostov i Kovačević. Zanimljiva predstartna procedura s bržim dolaskom Kostova na start. Ostvarenu razliku je držao do orce na kojoj ga je skoro sustigao Kovačević. Nažalost tu je pao vrlo malo ipod layline-a i morao je napraviti dva dodana manevra i match je praktički tu završio.
I za kraj su ostali Piasevoli i Rameša, vječni rivali. U predstartu je Rameša držao Piasevolija dalje od linije, ali su svejedno startali istovremeno, a i Piasevoli je bio u nešto povoljnijem položaju. Do privjetrinske oznake Rameša je mnogo brže odjedrio i dobivenu razliku nije prokockao te je došao do svoje 5. pobjede.
Vjetar je ponovno počeo jačati, pa RO-u nije ostalo ništa drugo nego poslati sviju natrag na kopno i završiti s jedrenjima prvog dana.
Sutradan je od jutra previše puhalo i čekalo se na kopnu sve do 11 sati. Zbog trenutnog stanja na moru i 5 poraza ostvarenih u subotu, Rajar i ekipa su se odlučili na odlazak doma. Kad je jugo palo na oko 25 čvorova odlučeno je da se ipak izađe na more i krene s finalnim jedrenjima. Šest posada koje su ostale u Wave Sailing Centeru su imale vrlo čistu situaciju po bodovnom pitanju, pa su se odlučili polufinalni parovi. Rameša je kao prvoplasirani za protivnika izabrao Petrovića koji je round robin završio na 4. mjestu. Drugi par su bili Piasevoli i Kostov, a za 5. mjesto su trebali jedriti Kovačević i Zelenčić.
Kad se postavilo regatno polje oni su prvi zajedrili i Zelenčić je ostvario pobjedu s kojom je zaključio derbi začelja.
Nakon što su oni završili regta je praktički završili jer je vjetar naglo pojačao na preko 30 čvorova s udarima preko 40. Pričekalo se još neko vrijeme, ali po svemu se vidjelo da od jedrenja više neće biti ništa, a rezultati round robina su proglašeni konačnima:
- Tonko Rameša & Murter Sailing Team – JK Kornati – 100%
- Teo Piasevoli & Wave Sailing Team – JK Val – 67%
- Pavle Kostov & Kambuch – JK Uskok – 67%
- Hrvoje Petrović & Sparta Sailing Team – JK Neverin – 60%
- Ivan Zelenčić Green Tea – JK Uskok – 25%
- Ante Kovačević & AK Sailing Team – JK Zenta – 20%
- Bojan Rajar & Eureka Sailing Team – 0%