Prvenstvo Hrvatske za klasu IOM za 2024. godinu jedrilo se u Rogoznici od 8. do 10. ožujka, a sudjelovalo je rekordnih 58 jedriličara i jedriličarki iz Hrvatske, Brazila, Norveške, Švedske, Poljske, Malte, Mađarske, Italije, Češke, Njemačke, Slovačke i Crne Gore!
Što reći nego da se održavanje organizacijske kvalitete u kombinaciji s izvrsnom lokacijom i još boljom domaćom reprezentacijom uvijek isplati, a da je ovogodišnje izdanje Rogozničkog kupa potvrdilo dosadašnji dobar glas ove regate pokazuje to što su svi ovogodišnji sudionici najavili svoj povratak iduće godine, pa čak i oni iz dalekog Brazila i s Malte!
O programu regate ne treba previše pričati jer je od prvog izdanja identičan, regata se otvara revijalnim navigacijskim jedrenjem oko Rogozničkog poluotoka, a potom se nastavlja s klasičnim jedrenjem oko oznaka.
Ovogodišnja flota na navigacijskom jedrenju brojala je 30 sudionika, a vremenski uvjeti omogućili su vrlo brzo jedrenje. Odjedrile su se sve tri etape:
Ključne točke i ove godine bile su “control gate 1”, odnosno “control gate 2”. Na tim mjestima redovito se vodeći zaustave, potjera ih sustigne i slobodno se može reći da se s tih mjesta etape restartaju. Prilikom povratka te iste točke više nisu toliko opasne jer proradi termika i vjetar se ravnomjernije rasporedi po Rogozničkom zaljevu, a i eventualne kurente je tada lakše savladati.
Ove godine start navigacije bio je pomaknut s 9:30 na 10:00. Startalo se po laganih čvor-dva levanta. Tijekom prelaska mosta koji spaja otok s kopnom jedrilo se malo brže, ali vjetar nije prelazio 3-4 čvora. Nakon prolaska prve kontrolne točke dio flote pokušava refuliće tražiti uz obalu, ali presudan je bio izlazak na sredinu zaljeva. Skupina koja se tu izvukla bila je u stalnom pritisku i s velikom razlikom je stigla u cilj prve etape.
Druga etapa također je krenula po minimalnom vjetru. Ponovno su se na čelo postavili oni koji su se izvukli dalje od obale, a kako su se približavali vrhu poluotoka tako je južin bio sve jači i drugi kontrolni prolaz se relativno brzo prošao.
Do bove koja je postavljena kao obavezan okret nije bilo većih izmjena u redoslijedu jer kurs jedrenja nije dozvoljavao veće pogreške. Jednako tako bilo je i u povratku, tako da pozicije osvojene do vrha poluotoka bile su skoro nepromijenjene do cilja druge etape.
Treća etapa startala se u krmu i ponovila se prva etapa. Vjetar je ponovno favorizirao skupinu koja je jedrila više prema sredini zaljeva. Istina, nisu bili u konstantno jačem pritisku, ali trenuci slabljenja vjetra trajali su kraće nego skupini koja je bila iza njih. Mala gužva i napetost stvorila se na kontrolnom prolazu, da bi potom uslijedio sprint prema cilju.
Kad su se zbrojili svi prolazi i uzeli u obzir koeficijenti pojedinih točaka, pobjednikom je proglašen Mario Škrlj iz JK Trogir. Kako su ostali završili možete pronaći u rezultatima koji se nalaze na ovom linku.
Nakon završetka navigacije i kratkog odmora uslijedilo je provjeravanje mase svih jedrilica, a koja ne smije biti manja od 4000 grama. Po završetku te kontrole objavljene su kvalifikacijske skupine i krenulo se s jedrenjem za najboljeg na Prvenstvu Hrvatske.
Do početka jedrenja južin se prebacio na levanat i ostao je nepromijenjen do kraja dana. Kako je flota podijeljena u tri kvalifikacijske skupine, uspjela su se odjedriti samo tri kompletna plova.
U subotu se nastavilo s kvalifikacijama, jer je Oglas regate predvidio da će se odjedriti deset kvalifikacijskih plovova, nakon kojih će biti formirane finalne skupine.
Uvjeti su bili značajno drugačiji nego u petak. Nebo je bilo oblačno, povremeno je padala sitna kiša, a vjetar je bio toliko jak da su svi jedrili na “prvom kratu”, odnosno s B kompletom jedara.
Smjer vjetra bio je malo više u desno u odnosu na petak. Jedrenja su išla jedna za drugim, a jedina malo veća pauza bila je kad se vjetar vratio malo više u lijevo, pa je bilo nezgodno postaviti regatno polje koje neće biti toliko udaljeno od kopna da ne bi bilo previše otežano upravljanje jedrilicama na bovama od gatea na krmi.
Inače, treba spomenuti, i na ovoj regati se koristio gate na orci s obavezom ulaska s vanjske strane. Kako su grupe bile brojnije nego što smo naviknuli na našim regatama, tako su se povremeno javljale situacije u kojima su jedrilice koje su dolazile u orcu presijecale put vodećima koji su već jedrili krmu. To je izazvalo određene komentare i povremene potrebe za taktičkim izbjegavanjima, ali ipak je to bilo dosta bolje rješenje od klasičnog sustava orca – offset kad se redovito događa mnoštvo incidenata na bovi od orce!
Kako se primicalo vrijeme zalaska sunca tako je vjetar pomalo slabio i sad je već bilo moguće prebaciti se na A rig, ali primaklo se ograničeno vrijeme jedrenja te su se posljednja dva plova desetog kvalifikacijskog jedrenja ostavila za nedjelju ujutro.
Vremenska prognoza cijeli je tjedan za nedjelju najavljivala olujno jugo. Svi su očekivali da će najjači udari biti na otvorenom moru ispred Punta Planke i da će se u uvali moći jedriti cijeli dan, ali jugo je bilo neumoljivo.
Od početka su svi jedrili s C rigom (drugim kratom), a mnogima je ovo bila jedna od rijetkih prilika kad su imali priliku jedriti po toliko jakom vjetru.
Jedrenje je bilo stvarno atraktivno i skoro svi su uživali dok se moglo jedriti, a to je bilo dok refuli nisu prelazili dvadesetak čvorova.
Do podne, kad je vjetar naglo eskalirao na trideset jedino su završena dva preostala kvalifikacijska plova i jedan kompletan finalni krug. Nakon što su zlatna i srebrena skupina odjedrile svoj drugi plov i nakon što je startala brončana skupina, vjetar naglo eskalira, RO prekida plov i podiže codex te donosi odluku o odgodi.
Ubrzo se na obali prosječno mjerilo između 35 i 38 čvorova, a najjači izmjereni udar iznosio je 43 čvora. Na moru je to sigurno bilo i nekoliko čvorova više, tako da se odgoda ponovila još dva puta.
U jednom trenutku vjetar slabi i stvaraju se uvjeti za nastavak jedrenja. Brončana flota pozvana je na more, startala je, ali na pola prve orce vjetar ponovno divlja i tad se vidjelo da je to bio zadnji mogući pokušaj da se jedri.
Nakon što se podvukla crta i odbacila po dva najlošija rezultata dobila se finalna ljestvica koja je u vrhu bila izrazito gusta. U samo tri boda razlike završila su trojica najbržih.
Naslov najboljeg po prvi put nakon 2016. godine odlazi u ruke Zvonka Jelačića iz JK Zenta, trostrukog svjetskog prvaka u ovoj klasi. Do pobjede dolazi s 19 kaznenih bodova, odnosno sa samo dva manje od svog klupskog kolege i branitelja naslova, Mirka Ukasa. A broncu sa samo bodom više od Mirka osvaja član JK Trogir, Marko Matić, inače najbolji u Europi 2011. godine!
Kompletne rezultate regate možete pronaći na ovom linku, a iduća kriterijska regata klase jedrit će se 23. i 24. ožujka u aranžmanu JK Opatija.
Naravno, bogate fotogalerije s ovog eventa također su objavljene, a nalaze se na ovom linku.